Crisis Expert Team straling en nucleair

Bij stralingsongevallen wordt het Crisis Expert Team straling en nucleair (CETsn) geactiveerd. Dit is een kennis- en adviesnetwerk rondom de radiologische en gezondheidskundige gevolgen van (dreigende) kernongevallen en andere stralingsongevallen.

CETsn adviseert bestuurders en besluitvormers

Het CETsn rapporteert en adviseert aan bestuurders en besluitvormers in de nationale en regionale crisisstructuur. De ANVS is verantwoordelijk voor het beheer van het CETsn en levert de voorziter.

Het CETsn heeft een flexibele adviesstructuur. Hiermee kan zij goed inspelen op de diversiteit aan stralingsongevallen met grote verschillen in dynamiek. Kennisadvies en besluitvorming zijn ontkoppeld, waardoor de besluitvorming over de maatregelen eenduidig is.

Het CETsn bestaat uit een centrale adviestafel. Hierin is alle kennis en deskundigheid gebundeld. Hierdoor kan zij gezamenlijk een breed technisch, radiologisch en gezondheidskundig ongevalsbeeld schetsen. En ook een daaruit volgend maatregeladvies geven.

Deelnemers CETsn

De volgende organisaties nemen deel aan deze centrale adviestafel en leveren adviseurs:

  • ANVS
  • Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
  • Watermanagement Centrum Nederland van Rijkswaterstaat
  • Wageningen Food Safety Research
  • Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum

De Taskforce Ongevalssituatie levert de technische informatie, gecoördineerd door de ANVS. De radiologische informatie is afkomstig van het Radiologische Expertiseteam Meten en Modelleren (REMM). Dit team bestaat uit kennisinstituten onder coördinatie van het RIVM.

Advies en maatregelen over volksgezondheid en leefomgeving

Het CETsn analyseert de verzamelde gegevens, beoordeelt de situatie en stelt een advies op. Hierin staan maatregelen beschreven om de gevolgen voor de volksgezondheid en de leefomgeving te beperken. Dit wordt onderbouwd door het technisch en radiologisch ongevalsbeeld.

Het kan gaan om directe beschermingsmaatregelen zoals:

  • schuilen (binnen blijven en ramen en deuren sluiten)
  • evacueren (het gebied verlaten) of
  • innemen van jodiumtabletten

Het CETsn kan hiernaast ook advies uitbrengen over zogenoemde indirecte maatregelen die de voedsel- en drinkwaterketens beschermen. Denk aan het op stal zetten van vee of het sluiten van inlaten van drinkwaterbedrijven.

Vraagregisseur voor coördineren van adviesvragen

Het CETsn levert het advies aan de nationale en regionale crisisstructuren zodat daar de besluitvorming kan plaatsvinden. Waar nodig geeft het CETsn een toelichting op dit advies.

Vragen stellen aan het CETsn is ook mogelijk. Via de nationale en regionale vraagregisseur kunnen rechtstreeks vragen worden voorgelegd aan het CETsn. Deze regisseur prioriteert de adviesaanvragen en coördineert de aanlevering.

Het Departementale Coördinatiecentum Crisisbeheersing van IenW wijst de nationale vraagregisseur aan. Het bevoegd gezag in de veiligheidsregio wijst de regionale vraagregisseur aan. Bij een bovenregionale crisis is de bronregio verantwoordelijk voor coördinatie van de vragen uit de andere regio’s.

Landelijk Crisisplan Straling

Het Landelijk Crisisplan Straling beschrijft hoe in Nederland de crisisbeheersing is georganiseerd in geval van (dreigende) kernongevallen of andere stralingsongevallen. In het plan wordt de rol en de organisatie van het Crisis Expert Team straling en nucleair verder beschreven.